3.5.2011

Reklamoitko?

Tuli tänään mieleen asiaa reklamoinnista ja asiakaspalautteen antamisesta.
Reklamoitko?
Itse olen oppinut tekemään reklamoinnin aina, kun siihen on aihetta.
En valita, huuda tai meuhkoa;
ilmoitan vain asiasta asianmukaisesti keskustellen.

Moni on varmasti tottunut reklamoimaan lastenvaatteista.
Ja niistä pitääkin antaa palautetta.
Kalliiden vaatteiden ei olettaisi olevan kertakäyttökamaa,
kuten oli esim. viime talven Minymo toppahousut.
Jos tuote ei vastaa käyttötarkoitustaan, tulee siitä reklamoida.
(Ja yleensä valmistaja vastaa tuotteistaan ja hyvittää asikasta aiheutuneesta vaivasta.)
Moni suomalainen vain yleensä jää mutisemaan hiljaa yksinään...

Itse reklamoin tässä vähän aika sitten meidän Molo Kids softshell takista.
Se oli vuoden vanha, vähän käytetty.
Vetoketju repesi monesta kohtaa.
Muuten takki oli aivan priima, vetskarin vuoksi sitä vain ei voinut käyttää.
Vastaus tuli Mololta nopeasti, samoin korvaava uusi takki pojalle.
(Meille vain oli sattunut ns.maanantaikappale-vetskari takkiin.)
Lähettivät vielä isomman, että ei jää heti pieneksi.
Hyvää palvelua, eikö?
Itse lisäksi korjautin vanhan takin edullisesti ompelijalla.
Vetskarit kun voi vaihdattaa, jos ei itse jaksa tapella vaihdon kanssa.
Ei siis kannata heittää hyvää ulkovaatetta pois vetskarin hajotessa.
Pienellä työllä siitä tulee aivan priima!

Mutta entä ruoka?
Soitatko koskaan asiakaspalveluun, jos ostamasi ruoka ei olekaan sitä mitä sen pitäisi?
Minä soitan. Ja pitäisi sinunkin.

Olen reklamoinut lempi leivästäni, kun pohja oli selvästi palanut.
Zazerin geishasta reklamoin viime vuonna, kun maku oli vanhentunutta ja pinta valkoista.
Soitin Tropicana Ruby Red mehusta jopa kolme kertaa.
Siinä kun oli väri muuttunut ja mehusta puuttui silloin verigreippi.
Olen reklamoinut Ingmannin punaisesta maidosta, kun se maistui "navetalta".
Ja viimeksi eilen soitin Snelmannin asiakaspalveluun kunnon nakeista.
Niissä kun väri oli outo.
Johtui kuulemma savustamosta, kun tuotteet olikin pakattu liian tiiviisti, jolloin olivat paistuneet epätasaisesti.
(Ostan kunnon nakkimakkaroita jos lapset kaipaavat esim. hodareita. Eivät sisällä natriumglutamaattia eikä kamaraa. Nitriittä tosin on...)


Joka kerta reklamoidessani ruoasta, on keskustelu ollut rakentavaa ja kysymyksiini on aina vastattu.
Ja joka kerta on minua kiitetty soitosta.
Näin valmistaja saa tietoonsa tuotteista, joissa on jotain vikaa.
Ja joka kerta on minua muistettu todella reilulla hyvityksellä.
Yleensä lahjakortilla kauppaan, millä saa firman tuotteita reilusti isommalla summalla, kuin viallisen tuotteen arvolla.
Luotto tuotteisiin on aina säilynyt ja ostan niitä edelleen.

Ei ole noloa tai hävettävää reklamoida!
Se on jokaisen kuluttajan oikeus ja minusta myös velvollisuus.

Reklamoitko sinä?
Mikä saa sinut yleensä tekemään reklamoinnin?
Millaisia kokemuksia sinulla on ollut?
Jos et reklamoi, mikä ollut yleensä syynä?

Tämä keskustelu vain kiinnostaa minua itseäni.
Itse kun reklamoin melkein aina, kun siihen on aihetta.
Valittaja en kuitenkaan ole. =)

43 kommenttia:

  1. Minä reklamoin kaikesta,heh. Viimesin oli tuo Lindexin paita. Viime viikolla vietiin Zippo sytkäri takas partioaittaan kun se oli sellanen et sytty millon huviotti. Valmistaja hyvitti uuden paremman ja isomman tilalle.

    Tämän vuoden puolella olen reklamoinut maidosta ja juustosta Valiolle. En katso ruuankaan laatua läpi sormieni.

    Asiakaspalvelun mitta on mielestäni reklamointiin vastaaminen.

    Sen vuoksi boikotoin ainakin Reimaa! Olen saanut kahtena eri kertana reklamointiini vain selvittelyä,lisäkysymyksiä ja lopulta olen jäänyt ilman mitään korvausta vaikka tuotteessa on ollut selkeästi ollut vikaa.
    (olen takki asiasta postannutkin)

    Hyvä aihe!!!

    VastaaPoista
  2. Sokrutin: Hyvä jos reklamoit!
    Olen kuullut Reimasta paljon vastaavaa.
    Itse kyllä boikotoin hyvin äkkiä tiettyä merkkiä,jos eivät vastaa asianmukaisestai reklamointiin tai halua korvata sitä. Aina rahan palautus ei ole riittävä korvaus, jos jää ilman tuotetta.
    En ole koskaan ruoasta reklamoidessani saanut korvaukseksi vain saman tuotteen.
    Aina on korvattu ajasta ja vaivasta ihan reilusti.

    VastaaPoista
  3. Reklamoin juuri reimalle vuotavista kumisaappaista ja lähettivät uudet kumisaappaat tilalle tosin ei samanlaisia, mutta samantapaiset, reklamoin todella harvoin pitäisi ehkä useammin-

    VastaaPoista
  4. Suomessa asuessani reklamoin, Italiassa en ikinà koska siità ei ole minkàànlasta hyòtyà, alkaa vain itseààm hermostuttaa entistà enemmàn.

    VastaaPoista
  5. Itsellä ei ole ollut valittamisen aihetta ruuasta; mutta vaatteista olen minäkin reklamoinut.
    Olen ostanut TODELLA paljon vaatteita Reimalta; 2-laatusiakin ja olen saanut aina hyvää laatua- paitsi kerran uusiin potkareihin tuli ekassa pesussa pari repeämää. Soitin Reimalle ja parissa päivässä tuli postissa uudet potkarit ja body kaupantekijäisiksi. Rikkimenneet korjautin. Eli itselle on kyllä jäänyt Reimastakin hyvä mieli ja ostan vaatteita edelleen.

    VastaaPoista
  6. Minä reklamoin, jos aihetta on. Tuotteesta riippumatta.
    Etenkin elintarvikkeista (lihoista ja leivistä) olen talven aikana joutunut reklamoimaan. Laatu on laskenut reilusti. Esim. Fazerin Real on nykyisin ihan surkeaa, palat hajoavat atomeiksi ennen kuin ne saa pussista ulos ja monesti leipä on niin kosteaa, että se homehtuu monta päivää ennen parasta ennen -päiväystä.
    Jos tuotteen valmistaja ei saa palautetta (oli se sitten positiivista tai negatiivista) ei se myöskään pysty olemaan varma tuotteen laadusta.
    Ikävin maku mulle jäi kun reklamoin useampi vuosi sitten Remun kosteussuojapuvusta. Puvussa lukee vielä Water Free ja vesipilarit korkeat. Kas vain, lapsen polvet kaiken aikaa märkinä. Vastaus oli, että tuotteen ei edes kuulu kestää märkiä kelejä?! Kävin pitkään kirjeenvaihtoa valmistajan kanssa kunnes tympäännyin, nykyisin tietysti kartan kyseistä merkkiä ja kerron mieluusti myös muille miksi :)

    VastaaPoista
  7. Veerushka:
    Mielenkiintoinen juttu tuo REAL.
    Ostin sitä pitkästä aikaa ja se oli aivan kostea keskeltä.
    Miehenkin mielestä aivan raakaa.
    En reklamoinut. Olisi näköjään siis pitänyt.
    Mietin, että muistinko niin väärin tuon leivän koostumuksen ja maun.
    En ole sitä nyt sitten ostanut enää.
    Reklamointi kyllä on tosi tärkeää!

    VastaaPoista
  8. Tuli mieleen yksi reklamointi, mikä olisi todellakin pitänyt tehdä.
    Mentiin junalla ruotsista Tanskaan.
    Meillä, kuten monella muullakin oli yöjunaan jatkoyhteys Saksaan.
    No, juna oli myöhässä reilusti.
    Meille sanottii koko ajan junassa, että Saksan juna odottaa.
    Sitten kun päästiin perille, ei tietenkään juna ollut odottanut.
    Meidät haluttiin vain pois junasta ilman mitään yöpaikkaa tai hyvitystä. Siellä sit nakitettiin keskellä yötä Köpiksessä eikä yöpaikkaa. Yksi vanha papparainen oli melkein hädissään, että mitä nyt.
    Me nukuttiin sit miehen kanssa taivasalla ja otettiin aamujuna.
    Hyvää kohtelua...juuh. =(

    VastaaPoista
  9. Itse reklamoin viimeksi Molon tähtivälikausihousuista. Olivat yhdellä tytöllä käytössä muiden vaatteiden ohella viime keväänä ja syksynä.
    Viimeisessä pesussa (3. tai 4. pesu) ennen talvivarastoon (ja serkkupojalle) siirtymistä housuihin tuli sauman viereen useita reikiä, kangas repesi sauman suuntaisesti.
    Reklamoin Mololle, josta käskettiin kääntyä jälleenmyyjän puoleen. Onneksi löysin vielä kuitin ja otin yhteyttä jälleenmyyjään, jolle laitoin pyynnöstä kuvia housuista. Molo oli luvannut hyvittää jälleenmyyjälle rikkinäisiä housuja vastaan puolet housujen hinnasta ja jälleenmyyjä olisi edelleen hyvittänyt puolet hinnasta minulle. No, koska rikkinäisten housujen postittaminen Tanskaan olisi tullut kalliimmaksi kuin korvaus, jälleenmyyjä antoi minun valita nettikauppansa valikoimasta ko. summalla tuotteita eikä minun tarvinnut postittaa rikkinäisiä housuja mihinkään.
    Pisteet ystävälliselle jälleenmyyjälle, Molon toiminnasta jäi huono maku.

    VastaaPoista
  10. Anonyymi: Huh, onpa sulla käynyt sit huonosti.
    Mulla meni kaikki paremmin kuin nappiin. Olen tosi tyytyväinen saamaani palveluun.
    Eivät halunneet edes rikkinäistä takaisin, kuvat vain.
    Käskivät heittää roskiin, mutta mä korjautin vetskarin kun sen hoksasin. =)
    Uusi takki tuli alle viikossa kotiin.
    Onko muilla minkälaisia kokemuksia ollut?

    VastaaPoista
  11. Näitä lukiessa muuten huomaa, miten ristiriitaisi kokemuksia kaikilla on.
    Kai se riippuu kuka ollut asiakaspalvelussa töissä.
    Ja sit me ihmiset suhtaudutaan asioihin erilailla.
    Mutta olen itse sitä mieltä, että jos asiakkaat ei reklamoi, ei asiakaspalvelu parane.
    Jostain syystä ruoanvalmistajat olleet minusta aina todella ystävällisiä ja aina hoitaneet asikaspalvelun mallikkaasti. Näin siis minun kokemukseni ollut joka kerta.

    VastaaPoista
  12. Kyllä reklamoin.

    Viimeksi jonathanin vk-puvusta, siihen ilmestyi pesussa mustia läikkiä saumoihin (vastaus oli, että laminointi oli pettänyt). Lähetin haalarin ja sain uuden tilalle.

    Myöskin ruuasta olen valittanut jos on aihetta. Olen ostanut puolillaan olevan sipsipussin (sain kotiovelle toimitettuna 4 pussia ja dipin!), raa'oista sämpylöistä (olivat kosteita ja haisivat hiivalle) (sain lahjakortin), sulatejuuston oli lävistänyt hius (niitä erikseen muoveihin pakattuja "levyjä")... Onhan näitä siis.

    Ai niin, kerran ostimme kinder munia jotka maistuivat ihan tupakalle!?

    VastaaPoista
  13. Reklamoin. Aina. Viimeksi viime viikolla H&M paidasta josta lähti printti ekassa pesussa ja Lindexin farkkuhaalareista joihin tuli ensimmäisessä pesussa reikä.

    Aina olen saanut asiallisen vastauksen, joskin tilalle saama tuote ei ole vastannut alkuperäistä. Mutta näinkin vain kerran. Tutan retro norsu yöpuvun jalkaosat hajosivat muutamassa pesussa (ilmeisesti rikkinäisen neulan takia), reklamoin ja sain tilalle vaaleanpuna-persikkasävyisen college asun jonka etumuksessa oli kissanpentuja. Ei kyllä mitenkään vastannut alkuperäistä :D

    Ruokapuolellakin soitan jos on tarvetta. Milloin on puuttunut liemikuutiopaketista kuutioita (muita firman tuotteita tilalle), purkkaa on ollut liian vähän (iso paketti purkkaa), esikimo-jäätelö paketissa ei ole ollut kaikkia jäätelöitä saman verran (lähettivät 5e setelin postissa) tai lounaaksi ostetussa kolmioleivässä oli muovinpalanen (lahjakortti).

    Itse olen asiakaspalvelussa töissä ja valitettavan usein ihmiset tulevat anteeksi pyydellen ilmoittamaan vioista. Reippaasti vaan siihen kassalle, mutta ei nyt huutamaankaan tarvitse heti alkaa... niitäkin kun näkyy välillä.

    VastaaPoista
  14. En reklamoi. Mulle vois myydä vaikka paskaa kultana, enkä varmaan valittaisi. Tiedän, että pitäisi, ja joskus oikein yritän. Mutta kun ei vaan osaa, ei pysty tai jaksa/viitsi.
    Nyt tein talvella ekan reklamaation ikinä. Iittalalle, koska kaveri on siellä töissä ja kehoitti/neuvoi.
    Joskus siskoni (joka on muuten kova reklamoimaan) on tehnyt rekliksen puolestani.

    Tänään oli tarkoitus soittaa lehden asiakaspalveluun, kun tuli kaksi lehteä ja kasi laskua. Lykkäsin myöhemmäksi. Olen näissä niin huono!

    Mutta yritän ryhdistäytyä, sillä tiedän ihan hyvin, että asiakaspalaute on myös keino parantaa laatua ja palvelua.

    VastaaPoista
  15. Olen oppinut reklamoimaan vasta viime vuosina. Olen reklamoinut viime aikoina Marimekon lastenpaidasta (hajosi ekassa pesussa)ja hajonneista teepusseista (pohjat hajalla, tee valuu kuppiin). Vaikeaa vähän on minulle mutta opettelen :)

    VastaaPoista
  16. Mä aika harvoin reklamoin mistään.

    Nyt mietin, että pitäiskö vai annanko olla... Esikoisen molokids välikausihaalariin tuli reikä parin käyttökerran jälkeen. Huomasin reiän ekan pesun jälkeen (piti pestä pissavahingon vuoksi).

    Haalarissa on sellainen parin cm:n "viiltojälki", joka on mennyt noin 1cm matkalta läpi asti.

    VastaaPoista
  17. Kyllä reklamoin, en ihan joka pikku asiasta jaksa, mutta vähänkin kalliimmista tuotteista kyllä! Esim. viimeisen reklamaationi oli eilen kun meidän tammikuussa nuoremman lapset synttärilahjaksi ostettu sophie the giraffe yövalo ei enää suostunut toimimaan, otin myyjään yhteyttä ja he antoivat minulle palautuskoodin, jolla sain postin kautta palauttaa viallisen tuotteen, ja saan uuden tuotteen tilalle! Loistava asiakaspalvelu :)

    VastaaPoista
  18. Silloin tällöin, mutta yleensä aina kirjallisesti s-postilla, paitsi jos on joku vaate kyseessä jonka voi palauttaa henk.koht. Koskaan en ole soittanut.

    Olen valittanut HK:lle Camping-paketista josta puuttui yksi makkara (punnitsin vielä jos ne 3 jäljellä olevaa olisivat sitten painavampia, mutta ei täsmännyt edes paino). Sain lahjakortin.

    Stockalle hulluista päivistä, menin hakemaan yhtä takkia heti aamusta, jotka oli tangosta loppu, mutta kassalla oli iso kasa. Kun kysyin mitä ne ovat vastasi myyjätyttö että "varattuja" ja kataloogissa aina lukee, että tuotteita ei voi varata. Tästä käytiin pitkä s-postikeskustelu jonkin asiakaspalveluhenkilön kanssa, mutta ne eivät kyllä tulleey yhtään vastaan. Sen jälkeen boikotoin hulluja päiviä muutaman vuoden, nyt tulee taas käytyä hakemassa kuivashamppota - vaatteita en sieltä osta.

    (Muinaiselle) Karjaan kaupungille päivähoitopaikasta. Sain paikan vaihdettua toiseen.

    Ennemmän varmaan pitäisi, yksi valitus mikä jäi tekemättä on kun vetivät meidän kadun asfaltin auki (valokuidun takia?). Laittoivat uuden, mutta jotakin siinä hötäkässä tapahtui meidän portinpylväille ja nyt ei sitten mene portti kiinni. Joko kaupungin tai ko yhtiön syy. Yritin saada miestä valittamaan (mun mielestä tää kuului sen vastuualueeseen :D ), mutta niinhän se jäi tekemättä ja nyt on jo liian myöhäistä. Kaikki pitäis tehdä itse :D :D

    nina

    VastaaPoista
  19. Mä reklamoin joulun alla Dr. Oetkerin valkoisesta sokerikuorruteesta. Aukes purkin sauma eli ei voinut pursottaa (muutaman piparin ehdin koristella...) Lupasivat hyvityksen pankkitilille, eipä mitään kuulunut. En oo sitten uudelleen viittiny ottaa yhteyttä mutta huono maku niinsanotusti jäi suuhun.

    VastaaPoista
  20. Hmm, mulla on kans tulossa tästä postaus..joskus kun kerkeän :D
    Anyways, kokemus mm. Molosta on että kun heille reklamoin, sain vastaukseksi että "Ei kuulu meille, kysy myyjältä" ...eli todella TÖKS. No, onneksi myyjä pelasti, ja palvelu oli erinomaista asian kanssa.
    Mutta joo, reklamoin lähes joka kerta kun aihetta on, mielestäni tuotteiden pitää täyttää tietyt laatukriteerit.

    VastaaPoista
  21. itse reklamoin Ticket to heavenin rain plain w fleece puvusta, joka hajosi muutaman käyttökerran jälkeen. Reklamoin nettikauppaan, josta kalliin puvun ostin. Lähetin jopa housut jossain vaiheessa sinne. Tulivat takaisin ja selitys, lapsesi on rikkonut nämä itse!

    VastaaPoista
  22. Vaatteista reklamoin aina kun on aihetta. Olen kuluttajana hyvin toetoinen oikeuksistani ja siitä miten tuotteen tulee kestää normaalissa käytössä. Musta tuntuu että että omalle kohdalle on kyllä osunut luvattoman monta huonoa kappaletta, pska mäihä niin kuin sanotaan.

    Ruuasta olen reklamoinut muistaakseni vain kerran, kun snellmannin savukalkkunasta tms. löytyi iso terävä luu. Melkein meni pojan suuhun kun satuin huomaamaan :/ Sain kyllä hyvityksenä lahjakortin tuotetteisiin.

    VastaaPoista
  23. Reklamoin joskus harvoin,mutta olen siinä kyllä aika laiska.

    Osasyynä on ollut myös silkka tietämättömyys:
    Tehdäänkö elintarvikkeisiin liittyvät rekkulat suoraan tuottajille,vai kauppaan?
    Jos vaikka joku tuote on huonontunut kaupan kehnon säilytyksen vuoksi?
    Tämmöisiä en tiedä,että kenen syy,kelle "valitus"?

    Ja toinen tietämättömyys,olen ajatellut, että aina viallinen tuote pitää lähettää takaisin,vaan pitääkö? Tässä siis vastaan tullut laiskuus, "voisin kirjoittaa rekkulan,mutta kun en jaksaisi lähetellä niitä romppeita takaisin."

    Hyvä anrinko,kerro, jotta voisin opetella paremmaksi reklamoijaksi :)

    VastaaPoista
  24. Ryppymekko:;
    Olen ruoka-asioissa soittanut suoraan valmistajan asiakaspalveluun.
    Vain leivänkannikan ja suklaapatukan olen lähettänyt.
    Postitus on ilmainen ollut aina.
    Muuten on kysytty tuotteen tiedot ja mistä ostettu.
    Ja olen saanut sitten hyvityksen kotiin lahjakorttina, ja Fazerilta tuli suklaata laatikossa.
    Samoin myös Brundbergilta tuli iso laatikollinen herkkuja hyvityksenä nahistuneiden suukkojen tilalle.
    Kauppaan en ole koskaan mitään palauttanut.
    Olen ymmärtänyt, että tuotteen valmimstaja saattaa huomauttaa tarvittaessa kauppaa, jos säilytyksessä ollut se vika.

    Eli harvemmin tarvii lähettää tuotteita takaisin.
    Mitään makkaroita tai maitotuotteita olisi täysin mahdotonta lähettää.Tai mehua purkissa.

    Reippaasti vaan reklamoimaan.
    Se on joskus ihan kivaakin.
    Siis jäädä jännäämään, että mitä sitä sit tuleekaan postista hyvityksenä. =)

    VastaaPoista
  25. Aiheesta reklamoin. Joskus Fazerin keksi oli "vammainen", joten sain lähetyksen erilaisia tuotteita. Leafin purkkapaketissa oli musta purkka mukana, ja menossa olikin kisa ja musta purkan lähettäjä sai paljon purkkaa. Joskus karkkipussista löytyi jotain mitä sinne ei kuulu ja vastauslähetys lämmitti mieltä ja levitti takapuolta... Muitakin reklamointeja on tullut tehtyä, mutta en nyt muista yksityiskohtia. (Kummallista, että syötävät tahtoo vain jäädä mieleen.)

    VastaaPoista
  26. Reklamoin. En meuhkaa enkä vaadi korvausta, mutta ilmoitan kyllä aina kun tuotteessa on ollut jotain vikaa. Joko vien kauppaan ja pyydän saada vaihtaa toiseen tai rahat takaisin (esim. vaatteissa) tai sitten lähetän sähköpostia. Soittanut en ole kertaakaan muistaakseni. Yleensä saan vähintään pahoittelevan kirjeen, useimmiten jonkun korvauksen. Kerran on muistaakseni ollut niin, että an ole saanut MITÄÄN vastausta! No, niitä tuotteita ei enää osteta meille.

    VastaaPoista
  27. Reklamoin jos on tarvetta. Meillä on Besafe izi combi isofix istuin. Ollut käytössä noin 6kk. Kolmas jalusta on nyt tilauksessa ja kyllä kiukuttaa.

    VastaaPoista
  28. Mielenkiintoinen aihe. Reklamoin aina isoista jutuista. Pienemmistä en jaksa nähdä sitä vaivaa ja ruoasta en ole osannut. Opiskeluaikana reklamoin mikroaaltouunista, joka välillä lämmitti aamukaakaon, välillä ei. Korjaajan kommentti puhelimessa oli: "Ota se lusikka pois sieltä mikrosta". Suivainnuin ja kirjoitin valituksen ostoliikkeeseen. Mulle tuotiin kotiin uusi mikro :-)

    VastaaPoista
  29. Reklamoin kyllä, jos on aihetta. Hyvin ovat pääosin vastanneet ja hyvittäneet.

    Yksi ikävämpi tapaus mahtuu omalle kohdalleni ProFeel-jogurtinosalta. Litran purkki muistaakseni mango-meloni-makua maistui homeiselta, vaikka olin sen juuri ostanut ja tuonut kylmälaukussa kotiin. Päiväystäkin oli reilusti jäljellä. Soitto Valiolle ja vastaukseksi sain, että sen kuuluukin maistua siltä. Että sillä tavalla.

    Ystäväni heitti Amerikan sekoituksen kanawokin sekaan ja sieltä sitten wokin päälle tuli myös todella iso koppakuoriainen (toki kuollut). Ystäväni tästä soitti ja hältä vaadittiin koppakuoriainen palautettavaksi:D. Ystäväni sai puhelun, jossa sanottiin, että kasvikset tulevat maalta ja siellähän nyt luonnollisesti on koppiksia, joten ihan turha reklamoida.

    Tarkkana saa ja pitääkin olla. Pääsääntöisesti suhtautuvat onneksi varsin napakasti reklamointeihin.

    -Omppu-

    VastaaPoista
  30. Minä reklamoin. Viimeksi muutama viikko sitten kun coctail-piirakkapussissa oli liian vähän piirakoita. Aikaisemmin on reklamoitu mm. luus siruista lihassa, hajoavista teepusseista, valuttavista kynttilöistä ja paljon muusta.
    Toistaiseksi olen kohdannut ystävällistä kohtelua (paitsi Reimalta).

    VastaaPoista
  31. Hei!

    Tämä aihe on ollut sydäntä lähellä viime viikot, joten on ihan pakko vastata. Ensinnäkin ostin tytölleni Minymo:n housut juurikin 128 senttiset, mutta koska ne olivat niin kamalan suuret, niin jäivät odottamaan ensi talvea. Nyt kylmiä hikikarpaloita pyyhin otsaltani, kun postauksesi luin. Great!

    Se viime viikot sydäntä lähellä ollut juttu on yksi lastenvaateblogeissakin kovasti tykätty ulkovaatemerkki. Joka nettisivujen mukaan on vedenpitävä 7000 milliin asti, mutta meidän haalari imaisee takapuolen kohdalla saumassa olevasta nypystä vedet sisäänsä, niin että neitokainen on alushousujaan myöten märkä. Mutta maahantuojan mukaan minä en osaa pukea lastani (9 vuoden kokemus vain...), enkä tajua laittaa sadevaatteita -3:ssa, kun lumi alkaa hieman kostumaan pakkaspäivien jälkeen, haalarin päälle "jo ihan kankaan suojaamisenkin takia", eli haalarissa ei ole mitään vikaa. Sain korvaukseksi pahan mielen ja sukkahousut, vaikka kuluttajaviranomainenkin maahantuojaa ohjeisti. Minä olen vaan nyt niin laiska, etten jaksa enää tapella aiheesta. Äanestän kukkarollani tästä eteenpäin. (tässä muuten postausaihe teille lastenvaateblogisteille: pieni neuvontaopas äideille, missä vaiheessa sadevaatteet laitetaan päälle... ;))

    Reimalta olen saanut hyvää palvelua valituksestani, samoin paikallinen Citymarket palveli hyvin, kun heillä oli hyllyssä reilusti vanhaa tavaraa ja minä vahingossa ostin sen ja huomasin vasta kotona.

    Vuosia sitten mies valitti, että Pepsi maistuu pahalle. Ihan kuin saippuaa olisi seassa. Laittoi viestiä valmistajalle ja halusivat pullon tutkittavaksi. Loppujen lopuksi selitys oli se, että kierrätyspullojen seassa oli ollut sellainen pullo, jossa joku oli säilytänyt huuhteluainetta. Laittanut kiertoon sen pullon ja jostain syystä pullojen pesulaite ei ollut huomannut, vaikka siinä jotkut hienot systeemit onkin tuollaisen tunnistamiseksi, ja koska sen pesuteho ei riitä täysin putsaamaan tuollaisia aineita, se oli päässyt myyntiin asti. (en halua ajatella mitä kaikkea muuta pullossa voi olla jääminä...) Hyvitystä en muista, mitä se oli, mutta todella avokätinen se oli ja isosti kiittelivät, että joku laittaa palautetta, että tietävät kehittää systeemiään.

    Valitan siis, jos on aihetta ja asia on iso. Ihan mistään euron-kahden asioista en jaksa alkaa valittamaan. Välillä omassa työssä ihmettelee, että ihmiset valittaa aika vähän. Jos verenpainemittarilla on kolme vuotta takuuta ja se hajoaa vuoden jälkeen, niin aina kannattaa tulla kyselemään, missä vika voisi olla ja kuuluuko takuuseen. Suurin osa tulee ostamaan vaan uutta.

    VastaaPoista
  32. Jep.. On tullut muutaman kerran reklamoitua.. Esim Dumle-karkkien puuttuvista kääreistä ja littanoista karamelleistä, mansikkajugurtista josta puuttui kokonaan mansikka. Purkista löytyi pelkkää maustamatonta. Terveyssiteiden puuttuvista teippiraidoista ja viallisista lastenvaipoista ja jopa HOMEISESTA vanukkaasta jossa käyttöpäivää miltei vuosi jäljellä.. Korvaavat tuotteet ovat sitten olleet ihan laidasta laitaan. Olen hakenut isoa pakettia terveyssiteitä ja vessapaperia. Lahjakortteja kauppoihin ja ompa monesti tullut pelkkä kiitos ilmoituksesta kirje postiluukusta.

    Ennen jaksoin tarttua kaikkeen hanakammin kuin nykyään. Tosin hometalohelvetin läpikäyminen asetti reklamointiin ja huomautteluun meillä ihan uuden mittasuhteen. Ei jaksa jokaiseen pikku juttuun tarttua kun taustalla on se 100 000 euron reklamointi ja tappelurumba.

    VastaaPoista
  33. Hei ja pakko lisätä.. Ihan viimeisenä Reklamoin ja tiedustelin Greengaten suomen vastaavalta yhdestä meidän lohkeilevasta melamiinimukista ja sieltä tuli kyllä vastaukseksi piiiiitkä selittelevä sähköposti jossa kerrottiin sitä ja tätä, mutta lopuksi jäi käteen vain voi, voi.Ei korvauksia ei hyvityksiä, ei mitään vaikka laitoin kuvien kera menemään. Jäi aika huono fiilis. Jäi meillä viimeiseksi gg'n melamiinimukiksi.

    VastaaPoista
  34. Juuri laitoin Taffelille viestiä ihan juttusi innoittamana, kun ihan perusshipsit olivat tosi suolaisia. Kerran aikaisemminkin laitoin Taffelille viestiä, kun mikropoppari paukkui erittäin vähän 4 minuutin kestosta huolimatta ja taisin saada kolme mikropoppari pussia takaisin, kun lähetin sinne kaksi pussia eli yksi miinus nolla. Kaksi kertaa on Santa maria tortilla lätyt olleet homeessa jo ennen päivämäärän täyttymistä ja sieltä on aina tullut reilut hyvitykset takaisin. Nyt olisi taas reklamoitavaa KappAhliin, kun muutaman kerran päälläni ollut takki on vuoresta rikki yli 40cm matkalta...

    VastaaPoista
  35. Piti vielä laittaa äskeiseen litanniaan yksi juttu eli tytölle ostettiin edellis talvena Luhdan 70€ talvitakki ja takki oli pari kertaa päällä repeytyi takista molemmat taskut ja laitoin Luhdalle viestiä ja lähetin takin tehtaalle saatekirjeen kanssa missä selkeästi kirjoitin, että molemmat taskut ovat repeytyneet niin takki tuli noin viikon päästä takaisin niin ompelija ei ollut korjannut, kun toisen taskun. Taas s-postia Luhdalle ja tämähän nainen hermostui ompelijoiden töppäilyä ja pyysi tuhannesti anteeksi ja saimme ihan uuden takin eli tyttö sai kaksi samaa takkia vaikka toisessa on edelleen se toinen tasku rikki...mielestäni erittäin avokätinen ele :)

    VastaaPoista
  36. Minäkin reklamoin.
    Vaatteista, tavaroista, jos ne eivät kestä sitä mitä mielestäni pitäisi. Aina olen saanut hyvän vastaanoton.

    Reklamoin myös palvelusta tai toimintojen toimimattomuudesta. Toisinaan en saa asiallista vastausta.

    Eilen reklamoin postin tai siis Itellan palvelusta. Sain torstaina tekstiviestin, että pakettini on saapunut, perjantaina menin hakemaan ja virkailija totesi vain "Ei se ole meillä, ei tuo tekstiviesti ole meiltä, ne lähettää sen automaattisesti." Kysyin mistä voin paketistani tiedustella, hän antoi minulle vain lapun käteeni (jossa oli erilaisia puhelinnumeroita) ja tervehti jo uutta asiakasta. Eilen menin kysymään pakettiani, sillä olin selvitellyt sitä useaan otteeseen paristakin eristä numerosta. Vastassani oli eri virkailija, joka ystävällisesti totesi "Kyllä sen meillä täytyy olla, kun tuo viestikin on tullut. Hyllypaikka on vain jäänyt koneelle laittamatta, joten joudun sen etsimään kaikkien pakettien joukosta. Menee hetki." Pakettini löytyi. Reklamoin siis perjantaisesta palvelusta.

    Tänään reklamoin valokuvausliikkeeseen, joka väitti että kuva tiedostoni ovat liian pieniä teetettäväksi. Menin saman muistitikun kanssa toiseen liikkeeseen ja siellä ne olivatkin ihan kuvien kokoisa ja teettäminen oli mahdollista. Palasin ensimmäisen kuvaliikkeeseen ja edelleen sama juttu. Totesin, että heidän koneensa täytyy muokata tiedostoja jotenkin. Myyjä nauroi ja käytti asiatonta kieltä ja arvosteli minua. Reklamoin palvelusta. Siitä reklamoin usein. Asiallisesti ja ehdottaen jotain muunlaista toimintaa. Ajattelen, että minulla on siihen oikeus ja sillä teen toiselle asiakkaalle palveluksen. Kenties hän saa parempaa kohtelua.

    VastaaPoista
  37. Urheiluseuran kautta tilatusta Umbron tuulipuvun housujen lahkeensuuvetoketjusta hajosi ensimmäisellä kokeilukerralla vedin. Huomasin, että lahkeensuiden vetoketjut olivat jotain halpoja kopiovetoketjuja, kun taas takin ketjut olivat ykk:n ketjuja.

    Reklamoin asiasta maahantuojalle. Kerroin ystävällisesti 'laadukkaana pitämäni merkin' virheestä. Epäilin alihankkijan vahtaneen ketjuiksi halvemmat jne. Pyysin kiinnittämään huomiota asiaan ja seuraavissa erissä tarkistamaan vetoketjut, ettei mahdollisiin palautuksiiin olisi muilla tarvetta.

    Seuraavana päivänä maahantuojalta soitettiin ja pahoiteltiin tapahtunutta. Kiittelivät palautteesta. Vakuuttelivat merkin hyvää laatua ja sanoivat housujen olevan ilmeisesti maanantaikappale.

    Sain uudet samanlaiset housut postitse, eikä rikkoontuneita tarvinut lähettää takaisin. Vanhat housut olivat täysin käyttökelpoiset vetoketjun vetimestä huolimatta, joten poika sai harrastuskäyttöön kahdet hyvät tuulihousut.

    VastaaPoista
  38. Olen ruvennut nyt reklamoimaan enempi, jos on tarvetta. Ruosta en tosin ole koskaan reklamoinut, vaikka aihetta on joskus ollutkin. Pitääkin nyt ruveta, jos tulee kohdalle huonoa ruokaa.

    Ticketin kanssa olen reklamoinut rubber raineistä, josta heti ekalla käyttökerralla irtosi nappi. Sain uuden takin tilalle, mutta en siinä värissä, jossa pyysin. No tästäkin takista lähti nappi heti ekalla käytöllä. En enää reklamoinut.
    Ticketin plain rainiinkin tuli reikä polveen ekalla käytöllä, mutten reklamoinut.

    Bobo Chosesin vaatteista haaleni meiltä kuvat heti ekoissa pesuissa, en varsinaisesti niistä reklamoinut, mutta näkivät blogipostauksen aiheesta ja lähettivät "korvaukseksi" sateenvarjon.

    Mini Rodinin keltapohjainen robotti t-paita haaleni heti ensimmäisessä pesussa ja sain valita heidän nettikaupastaan vastaavan hintaisen tuotteen tilalle. Sain pitää myös sen keltaisen robottipaidan.

    Viimeisin reklamaatio, joka ärsytti itseäni suunnattomasti ja jonka vuoksi boikotoinkin nyt Torstai- merkkiä. Ostin viime talvena itselleni Torstain toppatakin, jota ehdin pitää pari kk, ennen kesää.
    Tänä talvena rupesin taas käyttämään ja vetoketju rupesi reistailemaan. Lopulta vetskari ei edes pysynyt kiinni lainkaan.
    Soitin asiasta ja sanoivat, että hoida asia jälleenmyyjän(Top Sport) kautta. Menin Top Sporttiin ja siellä oleva myyjä ei muistanut, että kyseistä takkia olisi heillä ollut myynnissä(vaikka oli ollut), joten he eivät ottaneet sitä vastaan.

    Soitin takaisin Torstaille ja he pyysivät lähettämään takin suoraa heille. Lähetin.
    Takki palautettiin vetoketju korjattuna. Mutta, takin trenssit olivat irronneet ja nappilista oli ihan vinksin vonksin. Päällä se näytti niin kamalalta, ettei sitä voinut pitää. Noh, pihatakkina pidin kaksi kertaa, jolloin vetoketjusta hajosi se alaosan kiinnike.
    Lähetin takin takaisin.

    Soittivat perään ja sanoivat, että korjaavat vetskarin uudelleen. Olin lähettänyt lapun takin mukana, jossa kerroin haluavani uuden takin taikka rahat takaisin. Olin todella vihainen. Sain takin takaisin uudella vetskarilla. olivat korjanneet nappilistaakin, mutta ei se silti mikään nätti ole.

    En osta torstailta enää koskaan.

    Luhdan takin kanssa kävi vähän samanlailla, taskun vetskari irtosi kokonaan reunoilta. en ole kuitenkaan reklamoinut asiasta, enkä enää viitsikään, kun ostosta on ainakin vuosi tai pari.

    VastaaPoista
  39. Reklamoin tarvittaessa.

    Ticketin henkeselihousuista hajosi ekalla kerralla henkeliklipsi, siis se osa mikä työnnetään siihen vastakappaleeseen, niin siitä yksi "hakanen". Olin yhteydessä myymälään, josta oli tuotteen ostanut ja he hoitivat asian. Olisivat maksaneet tarvittavat ompelupalvelutkin, mutta eipä tuohon sellaisia tarvittu.

    Lu:lle olen valittanut puuttuvista tuotteista. Hyvityksenä sain tuotteita (mutten tietenkään voinut saada niitä puuttuvia tuotteita).

    Muistan kyllä antaa kiitostakin kun aihetta on.

    VastaaPoista
  40. Kyllä reklamoin. Jos maksan täyden hinnan tuotteesta haluan että se on sen arvoinen. Olen saanut mm. korin vichyä kun yhdessä pullossa oli roska sisällä, mausteita kun mausteen joukossa oli jotain epämääräistä ym ym.
    -kastehelmi

    VastaaPoista
  41. Itse en pahemmin reklamoi, joskin aika harvoin on ollut aihettakaan. Tai tääkin on nyt vähän, että reklamoin ja reklamoin...itse miellän reklamaation enempi sitten jo sellaiseksi, että itekin täytyy nähdä vähän vaivaa esim. soitella/lähetellä sposteja ja postitella tavaraa. Sellaista teen vain jos on kalliimpi tuote tai vika on välittömästi havaittavissa. Mutta sellaset "ostin tän äsken, kokeilin kotona, tää on rikki" tyyliset jutut esim. dvd tai cd levyjen kohdalla koen enempi ihan vain vaihtoina, en niinkään reklamaatioina. Jos vaikka lapsen välikausivaatteissa, jotka oli kalliita Polarn O. Pyretin vaatteita, olisi tullut jotain vikaa, olisin reklamoinut. Elintarvikkeista taas en juurikaan viitsi nähdä vaivaa, usein ei edes sellasia asioita enää seuraavana päivänä muista koko asiaa. Toisaalta sellasta boikotointia, osaksi ehkä jopa alitajuista alkaa kyllä harrastamaan, jos viallisen tuotteen saa.

    VastaaPoista
  42. Reklamoin, tänään viimeksi. Tytön MoloKidsin välikausihaalarin lahkeisiin oli ilmestynyt useampi reikä parin viikon käytössä... :( meillä ensimmäinen kerta kun lastenvaate hajosi. Katsellaan miten reklamaatio edistyy...

    -Mila-

    VastaaPoista

Kiva kun piipahdit ja jätit viestin, ilahduttaa aina.
Positiivisuus tarttuu, samoin negatiivisuus.
Haluan blogissani tuoda hyvää mieltä, myös sinulle.